Járási székhelyek Pest megyében
A Magyar Közlönyben közzétett 218/2012. (VIII. 13.) kormányrendelet melléklete
alapján 2013. január elsejétől Aszódon, Budakeszin, Cegléden, Dabason,
Dunakeszin, Érden, Gödöllőn, Gyálon, Monoron, Nagykátán, Nagykőrösön,
Pilisvörösváron, Ráckevén, Szentendrén, Szigetszentmiklóson, Szobon,
Vácon és Vecsésen működik majd járási hivatal a megyében.
A járások és a járási székhelyek kialakításának alapelve az volt, hogy
a megyék határaihoz igazodva az állampolgárok számára biztosítsa az államigazgatási
szolgáltatásokhoz való gyors és könnyű hozzáférést.
A rendelet értelmében arra is van lehetőség, hogy a járási hivatal illetékességét
megváltoztassák, és új járási hivatalt alakítsanak ki. A jogszabály kimondja:
ha települési képviselő-testület határozatban kezdeményezi a településnek
másik járási hivatal illetékességi területéhez történő átcsatolását, illetve
új járás kialakítását, a fővárosi és megyei kormányhivatal megvizsgálja
az átcsatolás, illetve új járás kialakításának indokoltságát. Az ilyen
kezdeményezés különösen indokoltnak minősül, akkor ha ezzel az államigazgatási
feladatok hatékonyabb ellátása biztosítható, vagy ha a közlekedési feltételek
jelentősen megváltoznak. A járási hivatalok ingyenes használatába kerülő
ingó- és ingatlanvagyon elemei, valamint az átveendő köztisztviselők számának
és feladatainak meghatározása érdekében a minisztérium felmérést végez
valamennyi települési önkormányzatnál.
Szigetszentmiklósi Járási Hivatala
Székhely: Szigetszentmiklós
Illetékességi területe: Délegyháza, Dunaharaszti, Dunavarsány, Halásztelek,
Majosháza, Szigethalom, Szigetszentmiklós, Taksony és Tököl.
A járási szervezetben összesen 300 kormányablak jön létre a jövő év
végéig
Minden településen, amely járási székhely lesz és minden településen,
ahol most okmányiroda működik, lesz kormányablak. Az okmányirodák a kormányablakká
fejlesztéssel minden államigazgatási hatósági ügyben illetékesek lesznek
és az egyablakos ügyintézéssel nagymértékben javul az ügyfelek kiszolgálása.
Az egyablakos ügyintézés előnyeit nyújtó kormányablakok két műszakban,
reggel nyolctól este nyolcig fogadják a hozzájuk forduló állampolgárokat.
Mindenkinek nagy segítség lesz majd, hogy lakóhelyükhöz közel, rugalmasabb
időbeosztással, könnyebben tudják majd az ügyeket intézni.
A kormány a közelmúltban döntött a járási hivatalokhoz kerülő feladatokról
is. Elsősorban okmányirodai feladatokat, a gyermekvédelmi- és gyámügyeket,
valamint egyes szociális, környezetvédelmi, természetvédelmi igazgatási
ügyek intézését veszik át a településektől a 2013-ra megalakuló járási
hivatalok. Jövő évtől a járási hivatalokon belül szakigazgatási szervként
működik a járási gyámhivatal, a járási állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző
hivatal, a járási földhivatal, a járási munkaügyi kirendeltség. A hatáskörök
szétválasztásánál kiemelt szempont volt, hogy a helyi szabályozáshoz kapcsolódó,
helyismerethez kötődő, mérlegelési jogkörbe tartozó ügyek lehetőleg maradjanak
a települési jegyzőnél, ahol viszont az adott ügyben az államnak van egyértelműen
feladata, szerepe, ott a járási hivatal tudjon majd hatékonyabban intézkedni.
Az egységes szabályozók mentén véghez vihető eljárásokkal hatékonyabb,
racionálisabb ügyintézés valósulhat meg országszerte. A jegyzőktől átkerülő
államigazgatási ügyek évi közel ötmillió államigazgatási ügy intézését
jelentik a járási hivatalokban.
|