Ismét Szerbiában jártunk!

November 17-18-án a tököli, szigetcsépi és ráckevei szerb nemzetiségi önkormányzat tagjai közös szerbiai kiránduláson vettek részt.

Utunk elsőként Szabadkára vezetett, ahol idegenvezető kíséretével megismerhettük a városközpont nevezetességeit (Ortodox templom, Városháza, Ferencesek temploma, Zsinagóga). Külön kiemelnénk az 1912-ben szecessziós stílusban épült Városházát, mely a város szimbóluma. Komor Jakab tervezte a magyar szecesszió jegyében számos népi motívumot felhasználva. Az épületet fafaragások, kovácsoltvas elemek, illetve Zsolnay kerámiák díszítik. Az épület legjelentősebb terme, a nagyterem festett üvegablakokkal rendelkezik, melyek a magyar királyokat és uralkodókat mutatják be. 250 lépcsőfok megmászása után a kilátó toronyba érve gyönyörű kilátás nyílott a város panorámájára. Megtekinthettük Európa második legnagyobb zsinagógáját. A Komor Marcell és Jakab Dezső tervezte épület a magyar szecesszió egyik legkiválóbb alkotása. Zsolnay kerámiák és terrakották, festett ablakok díszítik az épületet. A kellemes nap végén szálláshelyünkre érkeztünk, Novi Sad egyik modern szállodájába. Bár mindenki fáradt volt az este mégis vidám hangulatban telt a város egyik éttermében, ahol tambura zene kíséretében fogyaszthattuk el a szerb specialitásokat. A második napon szintén idegenvezető kíséretével bejártuk Novi Sad városát. A Szabadság-hídon áthaladva a péterváradi várba érkeztünk, ahol megismerhettük a vár történetét. Pétervárad a középkorban a törökök elleni védelmet szolgálta, ma múzeum és jelentős kirándulóhely a város erődítménye. A vár érdekessége a fordított óra, mely a dunai hajósok tájékozódását segítette. A nagymutató mutatja az órák múlását abból a célból, hogy a Dunán elhaladó hajók messziről láthassák a helyi időt. Az óramutatók anyagából adódóan az óra az időjárás függvényében sietett illetve késett. Innen szép kilátás nyílt a városra és a Dunára, ahol még ma is állnak a NATO által 1999-ben lebombázott hidak pillérei. A várból eltekintve a Duna partján láthattuk a 8 tamburás egyikének Janika Balaži szobrát. A nap hátralévő részét belvárosi sétával töltöttük, ahol megtekintettük a Városháza, a Szerb Nemzeti Színház, a Püspöki Palota, a Székesegyház épületét. A sétáló utca végén áll Jovan Jovanović Zmaj szobra, és az Ortodox templom, melynek különlegessége, hogy az ikonokon a szenteket női alakban ábrázolják. Kellemes és szép élményekkel gazdagodva indultunk hazafelé. Szívből ajánljuk mindenkinek, hogy látogasson el Szerbiába, ahová reméljük mi is hamarosan visszatérünk.