Újfajta
párbeszédre van szükség
Ráckevei Anna a július 1jétől kinevezett igazgató hagyományokra épülő,
de korszerű színházként látja a debreceni Csokonait
Ráckevei Anna hét éve tagja a debreceni Csokonai Színháznak. A debreceni
közgyűlés döntése értelmében július elsejétől ő vezetheti a teátrumot,
miután a jelenlegi vezető, Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színházat fogja
irányítani.
Sokáig tudvalévő volt, hogy a jövőben ön is a Vidnyánszky Attila vezetésével
működő Nemzeti Színházban folytatja pályafutását. Aztán, szinte egyik
pillanatról a másikra, nyilvánosságra került, hogy indul a debreceni teátrum
vezető posztjára kiírt pályázaton.
Negyedszer szerződtem volna a Nemzeti Színházhoz. A hely, a helyzet nem
lett volna számomra ismeretlen. Biztos vagyok benne, hogy jelentős feladatok
vártak volna rám ott, de vonzott az új kihívás. Nagyon váratlan helyzet
az, amelybe most kerültem, de sajnáltam volna, ha széthullik a társulat.
Hetedik éve vagyunk együtt, szoros, olykor nagyon mély szakmai kapcsolatok
alakultak ki. A Debrecenben eltöltött évek alatt nagyon megszerettem a
várost is: emberléptékű közeg, ahol tényleg oda tudunk figyelni egymásra,
ahol fontos, hogy mi történik a másikkal. A társulaton belül nagyon sokan
bíznak bennünk. Nagyon remélem, hogy azokat, akik még kétkednek, meg tudjuk
győzni arról, hogy jó az, ami most történik.
Igazgatóként fontos szerepet szán Gemza Péternek, akit helyettesének
is megtenne. Gemza eredetileg is pályázott, de később visszalépett. Ő
miért döntött úgy, hogy Ön mellett vállal szerepet a színházvezetésben?
Gemza Péterrel nagyon hasonlóan gondolkodunk a színházról. Neki talán
biztonságosabb ez a helyzet. Négy éve állandó szereplője a magyar színházi
világnak, előtte csaknem két évtizedig Franciaországban tevékenykedett.
Jól kiegészítjük egymást: ő itthon mozog egy picit bizonytalanul, én pedig
kevésbé ismerem a külföldi színházi viszonyokat.
Vidnyánszky Attila miként reagált a hírre, hogy nem tart vele a Nemzetibe,
hanem inkább megpályázza a debreceni színházigazgatói széket?
Nagyon meglepődött.
A Népszabadság felvetése szerint nem véletlen, hogy önt nevezték ki:
úgymond Vidnyánszky Attila az ön közvetítésével szeretné rajta tartani
a kezét a színházon.
Ha megengedi, ezt nem kommentálom. Ez az én saját döntésem volt, Vidnyánszky
Attilának ehhez semmi köze. Bár szeretném, ha segítene, amiben lehet,
de ő egyre erősebben hangsúlyozza: fokozatosan szeretne leválni a Csokonai
Színházról.
Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a színházi szakma élesen egymásnak feszülő
szekértáborokra szakadt. Ön ezt hogy érzékeli?
Ez azoknak a gondja, akikben ez felmerül. Én szakmai alapon, a hitelesség
felől közelítek a színházhoz. A gerjesztett feszültség roppant káros.
Néhány éve úgy nyilatkozott, hogy a nézetkülönbségek nagyobb teljesítményre
képesek sarkallni a szakmát. Még mindig így gondolja?
Igen. Ez addig a pontig működik, amíg kizárólag a szakmaiságot tartják
szem előtt. De itt már rég nem erről van szó.
Igazgatóként a jövőben ön is a céltáblája lehet azoknak, akik a feszültség
fenntartásában érdekeltek.
Ez a legnehezebb része ennek az új feladatnak. Mostantól nagyon pontosan
kell fogalmazni, hisz egy kötőszót is ki lehet forgatni. Higgadt és megfontolt
embernek tartom magam, de mostantól még inkább erre kell törekednem.
Szakmai meghallgatásán úgy fogalmazott: hagyományokra épülő, de korszerű
színházként látja a Csokonait. Milyen konkrét tervekkel vág neki a jövő
évadnak?
Abban a színházi formában hiszek, amelyben a modernitás és a nézőbaráti
megközelítés szoros kapcsolatban van egymással. Lehet, hogy valakinek
egy előadás első megítélésre riasztóan hat, de ha nyitottan fogadja a
látottakat, akkor egy idő után mégis elkezdi élvezni. Sokan csak a szórakoztatásra
vágynak, pedig aktív résztvevőként hihetetlen, hogy miket tapasztalhat
meg az ember egy este során: olyan lelki terepekre kirándulhat, ahová
egyedül nem lenne bátorsága elmenni, felfedezhet magában új dolgokat.
Ez a fajta nyitottság a színész részéről is ugyanúgy elvárás. Ezeket a
helyzeteket fogjuk keresni. Újfajta párbeszédre van szükség a nézővel.
Lesznek változások, apró hangsúlyeltolódások, de ez természetes, hiszen
különböző személyiségek vagyunk, más foglalkoztat minket. De alapjában
Gemza Péter és én is azt a fajta színházi működést, ízlést, műhelymunkát
szeretnénk folytatni, amelyet Vidnyánszky Attila is képviselt. Nagyon
fontos nekünk, hogy az operajátszás fajsúlyos szerepet töltsön be a színház
életében. A jövő évad – amelynek összeállításában még Vidnyánszky Attila
is közreműködött – első bemutatója egy vajda János ősbemutató lesz: a
két megzenésített Lorca egyfelvonásos szeptember végén Keszég László rendezésében
lesz látható. Az ősz folyamán Csikós Sándor állítja színpadra a Régimódi
történetet, de Anca Bradu, Mezei Kinga és Galambos Péter is dolgozik majd
a társulattal. Gemza Péter koreográfus számára nagyon fontos a mozgás,
a test mint kifejezőeszköz biztos nagyobb szerepet fog kapni a jövőben.
A társulat összetétele hogy változik majd?
Hat ember távozik a társulatból, közülük öten Vidnyánszky Attilával a
Nemzeti Színházban folytatják a munkát, Bakos Kiss Gál nagy bánatomra,
szintén elhagy a Csokonait.
Gondolom, a színészet ön, most egy kis ideig mellékvágány kerül.
A meglévő szerepeimet továbbviszem, de újakat, azt hiszem egy jó ideig
most nem vállalok.
(Magyar Nemzet – Makrai Szonja)
|