Tököl Város programszintű kerékpárhálózat fejlesztési terve
Tököl
Képviselő-testülete irányításával a Polgármesteri Hivatal munkatársai
dolgoznak a város programszintű kerékpárút-hálózati fejlesztési tervén.
A tárgyalt koncepció felöleli a szakemberek javaslatait és a tököli polgároktól
érkezett javaslatokat, igényeket. A meglévő, kijelölt kerékpárút szakaszok,
s a forrásszerzést lehetővé tevő pályázati kiírások feltételrendszerének
elemzését követően készül a város kerékpárhálózat fejlesztési programja.
A Kerékpárutak létesítésének, felújításának és korszerűsítésének támogatása
Pest megye területén című pályázat esetében a nyomvonal az Eurovelo 6
tököli szakaszának, s a 2018. szeptember 24. határidővel, a Pénzügyminisztérium
által kiírt pályázat pontozási rendszerének figyelembevételével készült.
Az előkészítés során megismert igények szerint három kerékpárút nyomvonal
elemzése szükséges.
1.) A Tököl, Pesti út – Tököl, Hermina út közötti szakasz.
Több közigazgatási határt (Sziget Center üzletközpont) és magántulajdonosokat
érint:
- A Tököl, Fő út-Szentmiklósi út rácsatlakozásig kompetens;
- Az út folytatása, illetve a Hunyadi út Szigethalom közigazgatási területe;
- Az útkanyarulat területének tulajdonosa a repülőteret tulajdonló cég;
- Az út mindkét oldala az árok mellett magántulajdonban van. A Budapest
felé vezető szakasz alatt fekszik a Pesti úti lakónegyedet ellátó gázvezeték.
Összegzés: előkészületek folynak, azonban a 2018. szeptember 24. határidőre
ezen szakaszra pályázati dokumentáció nem volt összeállítható.
2.) Az ártéri védőtöltésen kialakítandó kerékpárút vonatkozásában Halásztelek
polgármesterétől, illetve egy civil személytől történt megkeresés, közös
pályázat készítési lehetősége iránt érdeklődve.
- E nyomvonalra vonatkozóan Tökölön nem jelentkezett igény. A Tököli Képviselő-testület
már 1990-től a Gerincút tervezésének időszakában a gépjárműforgalom egy
részének településeket elkerülő lehetőségét látta a helyszínben. Ezt tervezői
tárgyalásokon is javasoltuk, azonban tervező munka az elképzelésre nem
indult;
- A kerékpárútra vonatkozó elképzelés legalább három települést, Szigetszentmiklóst,
Halásztelket, Tökölt érinti, tehát a városok közötti egyeztetés, együttműködés
nélkülözhetetlen;
- Tájékozódni szükséges a gátkorona vagy az oldalterület, vagy mindkettő
felhasználhatóságát illetően;
- Pályázati forrásszerzés céljából fontos a támogatáshoz szükséges feltételeknek
való megfelelés, ami ebben az esetben még nem megítélhető.
Összegzés: az előkészületek folytatása célszerű, azonban a 2018. szeptember
24. határidőre ezen szakaszra komplett pályázati dokumentáció nem volt
összeállítható.
3.) Ez a kerékpárúthálózati nyomvonal egy átfogó fejlesztési elképzelést
tartalmaz. A teljes szakasz a Csepel-szigeten egy az Eurovelo 6 kerékpárút
Tököl Mester utcából kiindulva egy tököli szakasz után
1 - a szigetcsépi Kis-Duna sorra visszakanyarodva a tököli, illetve a
szigethalomi Dunasor meglévő útvonalát felhasználva az Eurovelo Taksonyi
hídhoz vezető részéhez érve;
2 - Szigetcsép-Szigetszentmárton belső útjain Ráckeve turisztikai, idegenforgalmi
nevezetességeihez vezetne. Az elfogadás egy komplett fejlesztést eredményez.
A Tököl kerékpárúthálózat fejlesztési terv ezen szakasza:
- csatlakozik az Eurovelo 6 kijelölt kerékpárút nyomvonalhoz;
- A Tököl-Szigethalom települések közötti veszélyhelyzetet csökkenti,
mert a kerékpárosok jelenleg a Ledina dűlőn az útpályán közlekednek;
- Magas munkaválallói létszámot foglalkoztató cégeket érint, s a dolgozók
számára biztonságos munkába járási körülményeket teremt. (Négy cég közel
300 munkavállaló);
- Tököl déli városrészében élők számára üzletek, szolgáltató egységek,
temető kerékpáron történő megközelítését is lehetővé teszi;
- A nyomvonal II. üteme a turisztika lehetőségek kihasználása mellett
közelebb hozza a városhoz, a szolgáltatásokhoz Tököl szociálisan hátrányos
helyszínén, a Szigetmajorban élőket;
- A Szigetcsépi Strandfürdő megközelítését, kihasználtságát is növeli.
Itt és a Tököli Parkerdőben kis költségű kirándulási, kikapcsolódási lehetőségeket
teremt.
Ezen kerékpárút első ütemének Tököl, Ledina dűlő – Ledina út – Kapisztrán
János utca – Csépi út előkészítettsége jó, a geodéziai felmérés megtörtént,
2018. szeptember 24-ig a szükséges tervi dokumentáció is elkészül. A felsorolt
előnyök a pályázat elbírálása során többlet pontokat eredményeznek.
A fentiek alapján született döntés értelmében Tököl Város Képviselő-testülete
a Pénzügyminisztérium által kiírt „Kerékpárutak létesítésének, felújításának
és korszerűsítésének támogatása” című pályázaton a 3.) pontban ismertetett
Ledina dűlő – Csépi út pályázattal vesz részt.
A tervezővel egyeztetett bruttó építési költség (becslés): 160 000 000
Ft
Pályázati bruttó összköltség (építési költség + egyéb költségek): 177
777 777 Ft
Igényelt bruttó támogatás (pályázati összköltség 95%-a): 168 888 888 Ft
Szükséges bruttó önerő (pályázati összköltség 5%-a): 8 888 889 Ft
A Pénzügyminisztériumi felhívás alapján lehetőségünk nyílik a Mester
utca folytatását képező Szigethalom, Határ út és Tököl, Csépi út között
kerékpárút kialakítására az alábbi formában:
1. szakasz: Ledina dűlő, Szigethalom, Határ utca és Tököl, Kossuth Lajos
utca közötti szakaszon gyalog- és kerékpárút megépítése,
2. szakasz: Ledina dűlő, Kossuth Lajos utca és Ledina út közötti szakaszon
kerékpárút megépítése,
3. szakasz: Ledina út, Kapisztrán János utca, Széchenyi István út (Kapisztrán
u. folytatása) Csépi útig kerékpársáv kialakítása.
A pályázat teljes keretösszege: 4 milliárd forint
Támogatás összege: minimum 20 millió Ft – maximum 200 mFt.
Támogatás intenzitása: 85-95% adóerő képességtől függően:
0-30.000 Ft/lakos esetén 95%,
30.001-50.000 Ft/lakos esetén 85 %,
50.001-Ft/lakos felett 75%)
Tököl esetében az egy lakosra jutó adóerő-képesség 21.579,86 Ft/fő, tehát
a támogatás intenzitása 95%.
A pályázat beadása 2018. szeptember 24-én megtörtént.
|