Tisztelt
Gyászoló Gyülekezet!
Kedves Rokonok, Ismerõsök és Barátok!
Tisztem szerint egy rövid szakmai ismertetõt, egy tömör összefoglalót
szeretnék nyújtani – nyugodtan kimondhatom a szót – egy zseniális – barátunk
nem kevésbé – zseniális – munkásságáról. A páratlan pálya, bár megszakadt,
mégsem állítható, hogy hiányos lenne, mert ami megvalósult belõle, nem
okoz bennünk csalódást, nem kelt bennünk hiányérzetet. Legfeljebb azon
gondolkodhatunk el, mi lett volna akkor, ha az a tolószékben eltöltött
hosszú 15 év nem következik be? Most mégis arra kényszerülünk, hogy beismerjük:
halála nagy veszteség számunkra.
Somogyi György (1946) karcagi születésû volt, ám szülei révén, akik az
egykori Csepel Autógyárban találtak maguknak munkát, gyerekkorától kezdve
Szigetszentmiklóson élt. Édesapja tizenhárom éves korában elvitte õt a
gyár képzõmûvész szakkörébe, ahol megismerkedett Kocsis László (1926–1972)
festõmûvésszel, aki a tanítója és felfedezõje, késõbb atyai jó barátja,
választott mestere és személyes példaképe lett.1 Többek között az õ nyitva
hagyott, befejezetlen életmûve irányította figyelmét a saját környezetére.
Arra a Dél-Pest megyei településre és környékére, amely a Dunával határolt
Csepel-szigeten helyezkedik el. Ez a tájék – a maga harasztos pusztáival,
egykor volt léckerítéses, sövényes falusi kertjeivel, a szabálytalanul
szabályos buckák és zsombékok, az emberképû fûzesek és a csalitos rétek-ligetek
paradicsomi látványával, a szél fésülte, légörvény kócoltatta, esõ hajlongatta
fûszálak és nádasok képével, a bennük megbújó, puhára bélelt fészkek szívet
dobogtató látványával, az ártér árkaiban és ingoványaiban nyíló virágok,
a tócsaterítõkön úszkáló sziromminták színkombinációival, a természet
anyaghalmazainak víziószerû variációival – megszülte Somogyi fantáziájának
leginkább felülnézeti, mikroszkopikus jellegû, senki máséval össze nem
téveszthetõ formajegyekben tobzódó stílusát és világképét. Azaz: a sziget
és a szigetség; a fészek és a fészekség egyszerre lokális és univerzális
természetû vizuális metaforáját. Vagy másképp fogalmazva: festészeti „insula-filozófiáját”.
Somogyi tehát, a pointillizmus aprólékos technikáját, Paul Klee területépítõ
finom színszövet felületeit, valamint a francia lírai absztrakció és informel
festészet, illetve az amerikai absztrakt expresszionizmus szemléletét
és módszereit egyaránt ötvözõ „bioromantikus” képeinek – kis túlzással
élve – madártávlatból szemlélt rétegeit, úgy növesztette, rakta, hordta,
fûzte, sûrítette össze apró színszálkáiból, lapocskáiból és amorf vagy
látszólag indoklás nélküli mértani pöttyeibõl: ahogy a sáslevelek és nádszálak
keresztezik egymást a nedvdús réteken és vízpartokon; ahogy a hegyesen
ágaskodó fûcsomók kuszálódnak egy-egy zsombékban; ahogy itt-ott kikandikál
hajzatukból egy-egy váratlan „tárgy”, egy-egy idegen „szempár”; ahogy
a patak lerakja a homokos, kavicsos parton ágbogas hordalékait, uszadékait;
ahogy a vadvizek madarai építgetik a különféle növényi rostok, állati
tollpihék és prémpamacsok „talált tárgyaiból” és töredékeibõl szövevényes
fészkeiket.
Somogyi György festészetét egy szemkápráztatóan gyönyörû, ugyanakkor
a mélytudat rétegeit, a természet jelenségeit és a kozmosz dimenzióit
orfikus rendbe fogó, nagyszerû emberi teljesítményként kell értékelnünk.
Akárhogy is nézzük a dolgot, mûvészete, festõfilozófiája, mintha Kocsis
László félben maradt életmûvét végezte volna be. Mert „Gyuri” megfejtette
az egykori kiváló pedagógus barátnak az alkotói magatartás iránt támasztott,
megalkuvás nélküli szándékait és elvárásait. Megértette a mûvészeti, természeti
és társadalmi közeg, környezet és eszköztár logikus és kérlelhetetlen
kielemzésének a fontossághát, s meg az alkotáslélektan legfelsõbb parancsát,
mely szerint „aki önmagát nem tartja fontosnak, hamarosan belepusztul”.
S ezt a kiemelkedõ teljesítményt különösen akkor tudjuk értékelni, ha
tudomásul vesszük, hogy Somogyi György szervezetét 2006-ban, közvetlenül
a hatvanadik születésnapja után, egy kezelhetetlennek tûnõ betegség támadta
meg. Akkor úgy tûnt, hogy egy súlyos agyvérzés miatt végleg búcsúznia
kell a festészettõl. A sors azonban adott számára némi haladékot – bár
testi fogyatékával kénytelen volt együtt élni –, még 10-11 évig alkotni
tudott. Mondhatni nagyon is friss, élettel teli, sallangok nélküli, tiszta,
egyszerû minõségben, hogy aztán majdhogynem teljesen süketen és vakon,
ecset nélkül, üres kézzel, befelé nézve lássa lehullani hajdanvolt üstököscsillagát.
Itt hagyott életmûve mégis teljességgel és hiánytalanul (ránk) ragyog.
Ezen belül, alul, kívül, felül minden más, csak szûkszavú lexikális adat.
Isten veled, Somogyi György! Te elrepültél, mi meg itt tartjuk a kezünkben
fekete esernyõdet, és felfelé nézve némán kémleljük a szigetszentmiklósi
borongós eget…
|